2018 – Een bijzonder plantenjaar!

Het plantenseizoen is weer bijna ten einde. Door de warme nazomer met af en toe een bui waren er tot in november vele wilde planten. Sommige planten leken wel opnieuw begonnen.

Omgeving Breda bekeken

Dit jaar hebben we vooral in de omgeving van Breda rondgekeken. Denk hierbij aan Oosterhout, Terheijden, Wagenberg, Den Hout en Lage Zwaluwe.
Het droge weer heeft ons zeker parten gespeeld en in de maanden juli en augustus waren eigenlijk alleen de nog wat nattere plaatsen interessant om te inventariseren..
Al met al hebben we toch weer een kleine twintig km-hokken kunnen strepen. De laatste gegevens moeten nog worden ingevoerd.
Enkele opvallende vondsten: Geel vogelpootje in Oosterhout, Bruin cypergras in Terheijden, Geschubde mannetjesvaren.

Floronkamp Dorst

Daarnaast hebben meerdere leden van de plantenwerkgroep deelgenomen aan het Floronkamp in Dorst. Op zo’n kamp komen floristen uit geheel Nederland bij elkaar om in vier dagen in kleine groepjes een aantal km-hokken te inventariseren. Er zijn in vier dagen zo’n 27 km-hokken onderzocht. Met vele leuke vondsten zoals Mosbloempje, Laksteeltje, Behaard breukkruid. Het is ook bij uitstek een mooie gelegenheid om in korte tijd nieuwe floristen te ontmoeten en je kennis uit te breiden.

Inventariseren in de Biesbosch

Een een aantal leden hebben ook deelgenomen aan de inventarisaties in de Biesbosch, een gebied dat door de aanpassingen voor Ruimte voor de Rivier floristisch steeds interessanter wordt. Bovendien was in deze natte regio de droge zomer nauwelijks merkbaar. Op twee dagen hebben we met ruim 25 deelnemers 17 km-hokken bekeken. Hierbij leuke soorten als Slijkgroen, Riviertandzaad, Bruin cypergras, Rivierkruiskruid, Driekantige bies. Alle typische riviersoorten.

De komende perioden gaan we alle gegevens op een rijtje zetten en ons weer voorbereiden op het nieuwe seizoen.
Tussen Kerst en Nieuwjaar op 28 december nemen we als plantenwerkgroep deel aan de eindejaarsplantenjacht.
Tijd: maandag 31 december, 14:00-15.00uur
Locatie: achterzijde van molen De Hoop, Schoutenlaan 75, 4854 AV Bavel
Een loepje is handig, wandeling in samenwerking met FLORON

In februari bespreken we de resultaten van het afgelopen jaar en bespreken de plannen voor 2019. Zin om daar bij te zijn?
Laat het even weten via breda@knnv.nl

Coördinator plantenwerkgroep, Jacques Rovers