Insectenwerkgroep

De insectenwerkgroep is een samenwerkingsverband van het Bredaas Bijenhouderscollectief (BBC), IVN Mark & Donge en KNNV Breda.
Incidenteel wordt ook samengewerkt met andere verenigingen binnen de federatie Natuurplein de Baronie.
De Insectenwerkgroep stelt zich tot doel: het onderzoeken, inventariseren en bescherming van insecten en hun leefomgeving ten behoeve van kennisvermeerdering, terreinbeheer en informatievoorziening.
De insectenwerkgroep is een soort overkoepelende werkgroep om de activiteiten van de diverse verenigingen op het gebied van specifieke soorten en op het gebied van informatie en bescherming af te stemmen. Met de werkgroep willen we deze activiteiten bij elkaar brengen en onderling afstemmen: bundeling van activiteiten en bundeling van kennis en deskundigheid.
Dit willen we bereiken door studie van insecten en hun leefomgeving en kennis en informatie verspreiden over insecten en hun leefomgeving.

Er bestaan diverse deel-werkgroepen die zich vooral bezighouden met studie en inventarisaties van bepaalde soorten:
– Bijenwerkgroep, coördinator Aad van Diemen
– Libellenwerkgroep, coördinator Jeroen Stoutjesdijk, zie verder onder werkgroepen bij deze site.
– Vlinderwerpgroep (dag- en nachtvlinders), coördinator Jan Woolderink, zie verder onder werkgroepen bij deze site.

De activiteiten met betrekking tot de bescherming van wilde bijen en de voorlichting over wilde bijen worden vooral uitgevoerd door het Bredaas Bijenhouderscollectief (BBC). Zie de website van de BBC .

Argynnis paphia Valpelline

Colletes hederae, Valkenhorst