Aan de slag op Kwaalburgse Hoeve

Van: Egbert Veen, 17/02/2021

Eind vorig jaar reed ik een rondje over de prachtige landweggetjes vanuit Breda. In de buurt van Alphen zag ik een aantal mensen druk in de weer met spades, compost en boompjes langs het pad waar ik reed. Ik stopte en raakte in gesprek met de eigenaresse van de Kwaalburgse Hoeve.

Zij was met haar gezin druk in de weer. Ik heb me voorgesteld als beoogd voorzitter van de KNNV-Breda en gevraagd of ze wellicht hulp konden gebruiken. Ik had geen idee of ik dat waar kon maken maar het heeft geresulteerd in een paar ochtenden en middagen waarin een aantal leden hun handen uit de mouwen hebben gestoken voor het project.

De Kwaalburgse Hoeve is al jaren bezig met natuurlijk land en bosbeheer en ze hadden een subsidie gekregen waarmee ze een heleboel boompjes hadden aangeschaft en compost. Ze hadden alleen niet de mankracht om ze te planten. Op drie dagen hebben we ze kunnen ondersteunen en hebben we een groot aantal boompjes in de grond kunnen zetten.

De gedachte erachter is om de biodiversiteit te vergroten en daardoor een rijkere flora aan te bieden voor bijen en andere insecten. De kennis van onze behulpzame leden werd erg op prijs gesteld. En ik hoop dat we als KNNV Breda wellicht vaker betrokken raken bij zulke initiatieven.
Als er leden zijn die hier ideeën over hebben meldt het dan bij mij of bij Rico Bongaarts (secretaris).

Twee Blogs van de Kwaalburgse Hoeve over het project:
www.kwaalburgsehoeve.nl/bosleven/
www.kwaalburgsehoeve.nl/winterslaap/