Lezing en film: De bever in Nederland

De bever: Volop in het nieuws! Knuffeldier, lastpak of toch iets anders?

Op 6 maart om 20.15 houdt Willy de Koning in De Wegwijzer voor de KNNV afdeling Breda een lezing over bevers. Leden van andere natuurverenigingen in Breda zijn ook van harte welkom.

Entree inclusief koffie en thee: KNNV leden 2 euro, niet-leden 5 euro.

Al sinds 2007 volgt en filmt Willy de Koning bevers. Veel in Limburg maar ook in bijvoorbeeld de Biesbosch. Uit de enorme hoeveelheid beeldmateriaal en opgedane kennis heeft ze al diverse films samengesteld met een compleet en actueel verhaal over het leven van de bever. Tijdens de lezing wordt de door haar gemaakte film ‘Bevers in Nederland’ vertoond.

Tijdens de lezing gaat ze in op de leefwijze van de bever, z’n uiterlijke kenmerken, de vele soorten sporen die het dier achterlaat, de leefomgeving, z’n aanpassingsvermogen en de invloed van de bever op zijn omgeving. Verder komen de oorzaken van het verdwijnen van de bever, zo’n 200 jaar geleden, aan de orde en de herintroducties die sinds de jaren 80 van de vorige eeuw plaatsvonden. Ze besteedt aandacht aan de regionale beverpopulatie, neemt ruim de tijd voor het beantwoorden van vragen en gaat in op de huidige discussies over bevers die overlast veroorzaken.

In 2012 kwam bij KNNV-Uitgeverij een boek van Willy de Koning uit over haar belevenissen met bevers, ‘Avonden aan de Waterkant’ getiteld. In 2015 werkte de natuurfilmster mee aan de bioscoopfilm ‘Holland, Natuur in de Delta’ waarvoor ze beeld- en geluidsopnamen maakte. Ze werkte mee aan diverse items over bevers op regionale en landelijke radio en televisie. Voor het boek ‘Gewilde Dieren’ (2021) over herintroducties van dieren in Nederland schreef ze een hoofdstuk over de bever.

Willy de Koning geeft lezingen door het hele land en neemt dan tal van ‘beverattributen’ mee, zoals een jas van beverbont, bevertanden en een beverschedel, beverkeutels en takken met knaagsporen van bevers. Als het lukt om tijdens veldwerk vers castoreum (bevergeil) te vinden neemt ze dit mee naar de lezing, zodat deze karakteristieke geur kan worden geroken.