Spring met andere Europeanen voor schoon water!

Zondag 9 juli 2023 om 15 uur is er weer een Big Jump. Op dat moment springen mensen in heel Europa in rivieren om aandacht te vragen voor schoon water. De Vereniging Markdal en het Belgische Natuurpunt Markvallei nodigen iedereen uit om samen in de Mark te springen. Dit jaar is de Big Jump in de Mark ter hoogte van natuurgebied ‘De Aschputten’ in Meer (gemeente Hoogstraten, België).

Er zijn amper waterlopen in Nederland en België die voldoen aan de Europese Kaderrichtlijn Water (*). Deze vereist dat alle Europese waterlopen in 2027 aan bepaalde normen voldoen.

In 2023 is er bij de Big Jump extra aandacht voor de vervuiling met plastic. Dat de focus dit jaar op plastic ligt is toevallig en sluit perfect aan bij de actualiteit. Al een jaar lang worden er maandelijks duizenden plastic bolletjes gevonden in de Mark bij Breda. Deze zogenaamde ‘nurdles’ komen in de voedselketen terecht doordat vissen en vogels ze opeten. Hoe de bolletjes in de Mark komen, is nog steeds een vraagteken.

De grensoverschrijdende deelname aan de Big Jump wordt ook gesymboliseerd door het feit dat zowel vanuit Nederland als vanuit België een fietstocht wordt georganiseerd naar de Big Jump. De springplaats bevindt zich namelijk naast het fietspad langs de Mark. De fietstocht vanuit België start aan de kerk van Hoogstraten om 13 uur. De Nederlanders starten hun fietstocht op de Ginnekenmarkt in Breda ook om 13 uur. Iedereen mag natuurlijk ook zelf komen. Op de Big Jumpplaats wordt voor een drankje, hapje en animatie gezorgd.

Praktische informatie
Big Jump zondag 9 juli 2023, 15 uur – aan de Mark bij natuurgebied De Aschputten / Boskantweg in Meer (gemeente Hoogstraten). Vanaf 13.00 uur is iedereen welkom.

Contact:

Hein Hilhorst, secretaris Vereniging Markdal – info@verenigingmarkdal.nl

Bart Royens, voorzitter Natuurpunt Markvallei – info@natuurpuntmarkvallei.be

Aanmelden voor de fietstocht via e-mail hoeft niet maar mag wel!